Persberichten

25 mei
2020

De AVG viert haar tweede verjaardag

Vandaag 25 mei 2020 is de tweede verjaardag van de inwerkingtreding van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), tijd dus om een blik te werpen op de belangrijkste statistieken van de Gegevensbeschermingsautoriteit. De GBA is volledig operationeel sedert mei 2019 en gedurende het voorbije AVG-jaar, zijn meer dan 100 inspecties uitgevoerd en 59 sancties uitgesproken.


30 apr
2020

Opsporingsapplicaties en COVID-19 databanken: voor de GBA moeten de voorontwerpen van koninklijke besluit worden herzien

De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) is met spoed geraadpleegd om advies uit te brengen over twee voorontwerpen van koninklijke besluit betreffende respectievelijk het gebruik van opsporingsapplicaties en het oprichten van een databank "om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen". De bescherming van persoonsgegevens vormt geen belemmering voor het gebruik van technologische instrumenten in de strijd tegen de COVID-19-epidemie, zolang zij bepaalde fundamentele beginselen in acht nemen. De normatieve teksten die het gebruik van deze instrumenten voorzien en regelen, moeten nauwkeurig en volledig zijn om een optimale transparantie voor de burger te garanderen en de noodzaak om beroep te doen op een opsporingsapplicatie, moet worden aangetoond, aldus de GBA.


10 feb
2020

Direct marketing: de Gegevensbeschermingsautoriteit legt de spelregels uit

Vandaag publiceert de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) een aanbeveling over direct marketing*, haar eerste aanbeveling voor het jaar 2020. Alexandra Jaspar, Directeur van het Kenniscentrum van de GBA: "Dagelijks maken talrijke actoren gebruik van direct marketing ter attentie van miljoenen personen en dit met steeds geavanceerdere technieken:  We moesten de regels uitleggen om ervoor te zorgen dat de rechten van de burgers worden nageleefd.


12 dec
2019

De sector telecommunicatie en media, de overheid en online gegevensbescherming hoog op de radar van de GBA

De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) publiceert vandaag, 12 december 2019, een ontwerp van haar strategisch plan 2019-2025. In de tekst worden de prioriteiten bepaald en de noodzakelijke middelen geïnventariseerd om organisaties en burgers te kunnen leiden naar een digitale wereld waar privacy een realiteit is voor iedereen. Daarbij wordt vooral gefocust op vijf belangrijke sectoren: de sector telecommunicatie en media, de overheid, direct marketing, het onderwijs en KMO’s, maar ook op belangrijke maatschappelijke thema’s zoals gegevensbescherming online en gevoelige gegevens. Tot en met 7 januari 2020 wordt het strategisch plan onderworpen aan een openbare raadpleging. Na deze raadpleging zal de definitieve versie worden gepubliceerd.


28 nov
2019

De Geschillenkamer bestraft twee kandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018

De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft in twee afzonderlijke dossiers twee administratieve boetes van elk 5000 euro opgelegd. Deze boetes bestraffen het misbruik van persoonsgegevens door een burgemeester en een schepen voor hun herverkiezing tijdens de verkiezingscampagne van oktober 2018. Hielke Hijmans, voorzitter van de Geschillenkamer van de GBA: "De status van openbaar mandataris moet vergezeld gaan van een voorbeeldig gedrag in overeenstemming met de wet."