Adviesaanvraag betreffende een ontwerp van normatieve tekst - Artikel 23 van de wet van 3 december 2017

Nieuw: De Autorisatie- en Adviesdienst heeft een brochure gepubliceerd over zijn adviespraktijk. De opstellers van normatieve teksten vinden er informatie en voorbeelden die als leidraad kunnen dienen bij het opstellen van normen.


De aanvragen van advies kunnen bij de Autorisatie- en Adviesdienst van de GBA worden ingediend door de federale regering, de wetgevende kamers, de gemeenschaps- of gewestregeringen, de gemeenschaps- of gewestparlementen of ook het verenigd college of de verenigde vergadering zoals bedoeld in artikel 60 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen (art. 23, § 1, 1° van de wet van 3 december 2017). Deze procedure is dus niet toepasselijk op de provincies, de steden en gemeenten of op andere openbare of private organen.

Adviesaanvragen over een normatief ontwerp van wettelijke of regelgevende rangorde die betrekking heeft op de verwerking van persoonsgegevens, moeten worden ingediend met het onlineformulier op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Onder een normatief ontwerp wordt verstaan een wetsontwerp, decreet, ordonnantie, koninklijk besluit, ministerieel besluit, besluit van de regering/college of een wetgevingsontwerp waarmee instemming wordt betuigd met een internationaal verdrag of samenwerkingsakkoord. Het moet gaan om een tekst die voorziet in een nieuwe verwerking van persoonsgegevens (bijv. : het opzetten van een nieuwe gegevensbank), of die een bestaande verwerking specificeert of wijzigt  (b.v. : invoering van nieuwe persoonsgegevens in een bestaande gegevensbank).

Let op: op 31/05/2024 is er een nieuwe versie (5.0) van het adviesaanvraagformulier op onze website geplaatst. Gebruik dus de versie 5.0 van het formulier om uw adviesaanvraag in te dienen.

Procedure

Stap 1

Download het formulier

Download het formulier voor een adviesaanvraag.

Een toelichting bij de verschillende velden van het formulier is eveneens beschikbaar.

Het is helaas niet mogelijk om het formulier te openen op een mobiel apparaat.
U dient het formulier te openen en in te vullen op een vaste of draagbare computer.

Stap 2

Vul het formulier in

Vul het formulier elektronisch (via uw computer) in.
Let op, een met de hand ingevuld en vervolgens gescand formulier zal niet verzonden kunnen worden.

U kunt een draftversie bewaren via de “Opslaan als”-functie.
De definitieve versie kunt u op dezelfde manier opslaan op een locatie die u zelf wenst.

Stap 3

Verzend het formulier

Verzend het ingevulde formulier via de webapplicatie op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit waarbij u al uw documenten hierna oplaadt.

De webapplicatie laat u weten dat uw adviesaanvraag is ontvangen, met vermelding van datum en uur.

Let op, bezorg ons enkel de nieuwe versie (5.0) van het adviesaanvraagformulier.

Ons formulier wordt geladen. Als dit bericht zichtbaar blijft en er geen formulier verschijnt, controleer dan of Javascript is geactiveerd in uw browser, accepteer overeenkomstige cookies en probeer deze pagina opnieuw te laden.

Stap 4

En dan?

De Dienst analyseert of uw aanvraag ontvankelijk en volledig is. De automatische ontvangstbevestiging die op de site verschijnt nadat u het adviesaanvraagformulier hebt verzonden, geeft de datum en het tijdstip aan waarop de Autoriteit uw adviesaanvraag ontvangen heeft. Met de ontvangstbevestiging begint niet de termijn te lopen waarbinnen de Autoriteit een uitspraak zal doen.

Als het verzoek niet ontvankelijk is, zullen we u hier zo snel mogelijk over informeren. In dit geval moet u een nieuw dossier indienen.

Als de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, wordt u daar niet specifiek over geïnformeerd. De Dienst zal alleen contact met u opnemen als het verzoek onvolledig is, d.w.z. als er aanvullende informatie nodig is om te kunnen beoordelen of uw normatief ontwerp in overeenstemming is met de beginselen van het recht op privacy en het recht op bescherming van persoonsgegevens, en om zijn toezichthoudende rol op een nuttige, doeltreffende en gemotiveerde manier te kunnen vervullen.

De Dienst informeert de aanvrager over de volledigheid of onvolledigheid van de aanvraag binnen een redelijke termijn, d.w.z. in principe binnen 30 dagen na ontvangst van het adviesaanvraagformulier en de bijlagen of, bij naar behoren gemotiveerde aanvragen voor dringend advies, binnen 10 dagen na ontvangst van het adviesaanvraagformulier.

Eens de Dienst bevestigt dat uw adviesaanvraag volledig is (binnen deze termijn of, in het geval van bijkomende informatie, binnen de 30 dagen na de ontvangst ervan), door u een ontvangstbevestiging van volledigheid te sturen, beschikt de Dienst over een termijn van 30 of 60 dagen of een onbepaalde termijn om zijn advies uit te brengen, afhankelijk van de termijn waarbinnen u het advies heeft aangevraagd in het adviesaanvraagformulier. In het geval van een adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, wordt deze termijn echter automatisch verlengd met 15 dagen wanneer de termijn begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer de termijn verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus. In de ontvangstbevestiging over de volledigheid zal de Autorisatie- en Adviesdienst u tot en met 25 april 2025 informeren over de datum van de zitting waarop uw adviesaanvraag zal worden behandeld. Vanaf 25 april 2025 laat de Autorisatie- en Adviesdienst u in deze ontvangstbevestiging weten op welke datum het advies in principe ten laatste aan u toegezonden zal worden.

Voor zover mogelijk zal de Autoriteit bij vergelijkbaar inmengingsniveau bij voorkeur een specifiek advies uitbrengen, in plaats van een standaardadvies, en dat voor de adviezen die met een termijn van 60 dagen worden aangevraagd.

In dringende en bijzonder gemotiveerde gevallen kan de termijn waarbinnen de Autoriteit advies moet uitbrengen, worden verkort tot 5 werkdagen. In dit geval wordt de redelijke termijn waarbinnen de ontvankelijkheid en volledigheid van de aanvraag wordt geanalyseerd, teruggebracht tot maximaal 10 werkdagen. Als de aanvrager zich beroept op spoedeisendheid, moet op het adviesaanvraagformulier duidelijk en gedetailleerd aangegeven worden waarom het advies met deze termijn wordt aangevraagd en niet met een termijn van 30 dagen kan worden aangevraagd. Deze precieze en concrete redenen moeten de onvoorspelbaarheid van de situatie en de overmacht die deze urgentie veroorzaakt, rechtvaardigen. Aanvragen voor een spoedbehandeling worden per geval bekeken, afhankelijk van de ernst van de noodsituatie en de capaciteit van de dienst. Als de urgentie niet voldoende gerechtvaardigd is, wordt de adviesaanvraag niet-ontvankelijk verklaard en moet een nieuwe adviesaanvraag worden ingediend.

Voor complexe of omvangrijke normatieve ontwerpen en/of die een aanzienlijke inbreuk op de rechten en vrijheden van betrokkenen inhouden, wordt aanbevolen te vragen dat het advies binnen een termijn van ten minste 60 dagen wordt verstrekt.

Zodra het advies is aangenomen, wordt dit naar u verzonden en ook gepubliceerd op de website van de GBA.