Verwezenlijkingen in cijfers
In 2022 heeft de Eerstelijnsdienst 2.706 informatiedossiers afgerond. In 2.580 gevallen kreeg de vraagsteller een antwoord. In 47 gevallen was de GBA als instelling onbevoegd of kon er niet geantwoord worden. In 75 gevallen werd het dossier stopgezet (vaak omwille van het feit dat de aanvrager niet meer reageerde op de vraag naar extra duiding bij de aanvraag). 4 dossiers stuurde de Eerstelijnsdienst door naar een andere Federale autoriteit voor gegevensbescherming of naar de een andere Europese gegevensbeschermingsautoriteiten.
Type dossier | Resultaat | Aantal |
---|---|---|
Informatie | Informatie verstrekt | 2580 |
Onbevoegd (doorverwijzing)/onontvankelijk | 47 | |
Behandeling stopgezet | 75 | |
Overgemaakt naar een andere federale autoriteit voor gegevensbescherming of andere Europese toezichthouder | 4 | |
Totaal | 2706 |
De Eerstelijnsdienst behandelde ook 360 telefonische oproepen in 2022.
In 2022 heeft de Eerstelijnsdienst 139 bemiddelingsdossiers afgerond. Daarvan slaagde de bemiddeling dankzij de tussenkomst van de Eerstelijnsdienst 64 keer. In 13 gevallen is de bemiddeling omgezet naar een klacht die werd doorgestuurd naar de Geschillenkamer. 32 dossiers werden door de Eerstelijnsdienst stopgezet. In 6 gevallen omdat er op basis van de dossierelementen geen privacyinbreuk vastgesteld werd, 25 dossiers voldeden niet aan de ontvankelijkheidsvereisten en in 1 dossier oordeelde de Eerstelijnsdienst dat de GBA niet bevoegd was.
Type dossier | Resultaat | Aantal |
---|---|---|
Bemiddeling | Bemiddeling geslaagd | 64 |
Bemiddeling niet geslaagd | 9 | |
Bemiddeling omgezet naar klacht | 13 | |
Bemiddeling onontvankelijk of behandeling stopgezet | 6 | |
Dossier onontvankelijk | 25 | |
GBA onbevoegd | 1 | |
Behandeling stopgezet (door de aanvrager) | 21 | |
Totaal | 139 |
Een klacht ingediend bij de GBA wordt door de Eerstelijnsdienst geanalyseerd op ontvankelijkheid. In 2022 werden door de Eerstelijnsdienst 567 klachten op ontvankelijkheid nagekeken. 248 klachten bleken onontvankelijk. Enkel de ontvankelijke klachten worden doorgestuurd naar de Geschillenkamer voor verdere behandeling.